Czeskie Cieplice podpisały ze Škoda Group umowę na dostawy do 17 nowych trolejbusów. Pierwsze pojazdy powinny dotrzeć jeszcze w tym roku. Miastu udało się postawić na swoim i pojazdów nie dostarczy turecka Bozankaya.
Miejski operator transportu publicznego w uzdrowisku Cieplice w północnych Czechach, Městská doprava Teplice, otrzyma nowe trolejbusy. Grupa Škoda dostarczy do 17 nowych pojazdów, które ponadto będą wyposażone także w baterie. Zamówienie o wartości 158,4 milionów koron, czyli ok. 27 mln zł, obejmuje osiem 12-metrowych trolejbusów modelu 32Tr oraz dwa 18-metrowe trolejbusy modelu 33Tr. W zamówieniu zawarto prawo opcji na siedem dodatkowych pojazdów.
Pierwszy pojazd do Cieplic ma dotrzeć jeszcze w tym roku. Nadwozia trolejbusów będą pochodziły od poddostawcy Skody – firmy SOR. Zakup trolejbusów wyposażonych w baterie powinien umożliwić obsługę przystanków, gdzie do tej pory kursowały wyłącznie autobusy. Wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w akumulator umożliwiający zasięg do 12 km bez konieczności zasilania z sieci trakcyjnej. Oczywiście w standardzie znajdą się takie udogodnienia jak klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej, system meldowania wejścia do pojazdu oraz monitoring.
Nowe trolejbusy mają zostać dostarczone w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, czyli na przełomie tego i przyszłego roku. Miasto liczy na unijną dotację na zakup. Starsze trolejbusy Škoda/Iveco Citelis 24Tr i 25Tr zostaną wycofane z eksploatacji i najprawdopodobniej sprzedane na rynku wtórnym.
Cieplice to jeden z licznych przykładów w Czechach, gdzie miasto stara się nie dopuścić do wejścia na rynek tureckiego producenta Bozankaya. Już w lutym 2023 roku miasto starało się pozyskać 10 trolejbusów wyposażonych w baterie. Wówczas doszło do sytuacji, że o kontrakt walczyło dwóch producentów. Bozankaya wyceniła ofertę na dużo mniej, bo na 128,9 mln koron, zaś Škoda Electric na 155,5 mln koron. Miasto skorzystało z przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, które pozwalają unieważnić przetarg, gdy w postępowaniu pozostaje tylko jeden uczestnik. Pozostawała więc kwestia wyrzucenia jednego z oferentów. W takiej sytuacji to Škoda poinformowała zamawiającego o wycofaniu oferty. Tym samym przetarg unieważniono. W obecnym, ponowionym przetargu, Bozankaya po raz kolejny wzięła udział, ale została zdyskwalifikowana za rzekome niespełnienie parametrów technicznych dotyczących chłodzenia akumulatora trakcyjnego. Co ciekawe, w tym przypadku, fakt pozostawienia wyłącznie jednego oferenta w przetargu nie przeszkadzał już zamawiającemu w rozstrzygnięciu postępowania i podpisaniu umowy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.